به گزارش خبرنگارخودروکار، دو جهانگرد سوئیسی با خودرو تمام برقی خود چند روزی است که بعد از 8 هزار کیلومتر به ایران آمدهاند و شهرهای مختلفی از ایران همچون زنجان و تهران را دیدهاند و این پایان سفر آنها در ایران نیست و قصد دارند بعد از دیدن شهرهای دیگر ایران به کشورهای همسایه سفر کنند و راه خود راه به سمت روسیه و در نهایت سوئیس ادامه دهند.
نکته مهم سفر این دو جهانگرد آن است که این دو فرد سوئیسی با خودرو تمام برقی خود پا به این سفر گذاشتهاند و این در حالی است که بسیاری از ایرانیها حتی از فکر کردن به خرید یک خودرو تمام برقی میترسند.
این دو جهانگرد که سوار بر خودرو تسلا S85 مشکی رنگ خود به ایران آمدهاند بزرگترین مشکل سفر خود را نبود پایگاههای شارژ سریع در ایران عنوان کردهاند و برای شارژ خودرو خود همواره به دنبال یک پریز برق تک فاز یا در بهترین حالت پریز برق سه فاز بودهاند.
این مشکل در تهران آنها را به سمت خودروسازی کارمانیا سوق داده است زیرا کارمانیا شریک تجاری BYD چین خودرو برقی e6 را در سبد محصولات آینده خود دارد و برای این محصول یک پایگاه استاندارد شارژ سریع قرار داده که شب گذشته مشخص شد رابط این پایگاه شارژ بدون نیاز به هیچگونه تبدیلی با خودرو تمام برقی آمریکایی تسلا همخوانی دارد.
این جهانگرد سوئیسی سفر خود را اینگونه تشریح کرد، که 50 روز پیش از سوئیس حرکت کرده و تا به امروز 8500 کیلومتر رانندگی کرده که آخرین ایستگاه سوپر شارژ با تهران 6000 کیلومتر فاصله دارد و زمانی سختی سفر آغاز شد که از شبکه سوپرشارژها خارج شده است.
او بیان کرد: سختی و ماجراجویی انگیزه سفر بوده است و اولین گروهی محسوب میشویم که با خودرو برقی این راه را پیمایش کرده و اولین تسلا راه یافته به ایران خودرو شخصی بنده است.
این فرد یادآور شد: پریز برق همیشه بیشتر از پمپ بنزین است و قسمت خوب ماجرا آنجاست که زمانی که نیاز به شارژ خودرو احساس میشود رویارویی با افرادی که برای اولین بار فرآیند شارژ خود را میبینند بسیار جذاب است.
او در رابطه با خودرو خود گفت: خودرو قبل از آغاز سفر خودرو 7000 کیلومتر پیمایش داشته و امید است 30 هزار کیلومتر دیگر پیمایش داشته باشد و اگر اتفاقی در این سفر رخ دهد باید به خدا پناه برد.
این جهانگرد سوئیسی افزود: خودرو شخصی بنده مدل 2014 است که سال گذشته به قیمت 75 هزار دلار خریداری کردم که در زمان خرید حساب و کتاب بسیاری در رابطه با هزینهها انجام دادم که در حال حاضر این خودرو هیچ هزینهای نداردو تنها باید پمپ شیشه شور آن را چک کنم.
او تاکید کرد: این خودرو هشت سال خدمات پس از فروش دارد که بعد از این مدت باطریها قابل تعویض بوده و باطریهای قدیمی ارزش بسیار بالایی دارد که در دیگر صنایع مورد استفاده قرار میگیرد.
این فرد پیش بینی کرد: در سالهای آینده شرایط بازار خودروهای برقی و هیبریدی رشد قابل توجهی را تجربه کند.
او در پاسخ به این سؤال خودروکار مبنی بر اینکه آیا خودرو بنزینی دارد، گفت: هیچ وقت خودرو بنزینی نداشته و خریداری نخواهم کرد.
همچنین در نشستی خبری که با حضور این دو جهانگرد در شرکت کارمانیا برگزار شد، پویا سالاری اظهار کرد: خودروهای هیبریدی و برقی از دو ماه گذشته مورد توجه جدی دولت قرار گرفتهاند و به نظر میرسد خبرهای خوبی در زمینه به کارگیری خودروهای برقی و هیبریدی در ناوگان عمومی به گوش خواهد رسید.
او افزود: خودرو e6 برقی کارمانیا در مراحل نهایی دریافت پلاک قرار دارند و از هفته آینده تستهای خیابانی آن انجام خواهد شد و این در حالی است که برنامه ویژهای از سوی این شرکت برای مصرف کننده عام صورت نگرفته بلکه برنامه فعلی شرکت کارمانیا همسو با BYD در رابطه با ناوگان عمومی کشور است.
مدیرعامل کارمانیا خاطرنشان کرد: e5 دیگر محصول برقی BYD است که با قیمت ارزانتری نسبت به برادر بزگتر خود به ایران خواهد آمد و در کنار آن یک دستگاه اتوبوس برقی به ایران آمده تا در شهرهای بزرگ کشور تستهای خود را انجام دهد، در حال حاضر این وسیله نقلیه عمومی در شیراز قرار دارد و بعد از انجام تستهای خیابانی به تهران و دیگر شهرهای بزرگ منتقل خواهد شد.
او با بیان اینکه امید میرود تعداد اتوبوسهای برقی بیشتری به ایران وارد شود، گفت: خودروهای برقی از سیستمهای هوشمندی بهره میبرند که در صورت مشکل و ایجاد خطا برق کل خودرو را قطع خواهند کرد.
سالاری در رابطه با ایجاد زیرساختهای خودروهای برقی در کشور، تاکید کرد: ایجاد زیرساخت ها نیاز به سرمایه گذاری قابل توجهی دارد و باید در این زمینه دولت کمک حال باشد، البته مصرف خودروهای برقی حتی از خودروهای CNG کمتر است.
او تاکید کرد: برنامه مونتاژ و عرضه انبوه خودرو برقی e6 بستگی به بازخورد بازار و برنامه های دولت دارد و از دید فنی هیچ مشکلی برای مونتاژ خودرو برقی e6 وجود ندارد و در تفاهم نامه های همکاری با BYD برپایه انتقال تکنولوژی به امضا رسیده است.
سالاری در انتها خاطرنشان کرد: باطری های خودروهای برقی بعد از گذران عمر مفید خود دور ریخته نمی شوند و در صنایع دیگر قابل استفاده است.
همچنین حسین سرمد-مدیرخدمات پس از فروش کارمانیا در رابطه با طریقه شارژ خودروهای برقی به ویژه BYD در ایران، گفت: شارژ خودروهای برقی به دو حالت شارژ خانگی و ایستگاههای سوپرشارژ است.
او تصریح کرد: در ناوگان حمل و نقل عمومی عموما از ایستگاههای سوپر شارژ استفاده میشود تا در مدت زمان کوتاه حداکثر میزان شارژ دریافت شود.
سرمد خاطرنشان کرد: سوپرشارژ تا حدودی عمر مفید باتری را کاهش میدهد، اما زمان بیشتری را در اختیار افراد قرار میدهد و این موضوع به واسطه مسائل مطرح شده در حمل و نقل عمومی استفاده میشود.
مدیرخدمات پس از فروش کارمانیا، تاکید کرد: در روش شارژ خانگی، با استفاده از برق تک فاز 220 ولت، زمان شارژ کامل 38 ساعت به طول می انجامد و در صورت استفاده از برق سه فاز مدت زمان شارژ کامل به 6 تا 8 ساعت کاهش می یابد.
او در پاسخ به این سوال که اگر هتلها یا مراکز رفاهی درخواست نصب دستگاههای شارژ را داشته باشند، چقدر باید هزینه کنند، گفت: شرکت کارمانیا در راستای گسترش عمومی خودروهای برقی، ایستگاهها و دستگاه های شارژ خودرو را با ارائه تسهیلاتی در اختیار متقاضیان قرار خواهد داد.
انتهای پیام/